דוסילנד - זזים מהבית
  • ראשי
  • לוח אירועים

הכרויות: זה לא אתר הכרויות, זה אתר שמכירים בו אנשים

אתרי ההכרויות הם הפרדוקס הגדול ביותר של האינטרנט. מצד אחד כל גולש רווק יסכים בפה מלא כי באינטרנט יש סיכוי לא רע למצוא שידוך, אך מצד שני אם תשאלו אותו באיזה אתר הכרויות הוא רשום, מיד תשמעו הסתייגות.

רשת האינטרנט מלאה באנשים שאמנם רוצים להכיר, אך לא מוכנים להירשם לאתר הכרויות. כמו בהרבה מקרים התנהגות הגולשים באינטנרט משקפת את התנהגותם בעולם האמיתי. כפי שקיימת סטיגמה על מפגשי הפנויים פנויות, שדכניות וכל דבר שמריח כמו ריכוז גדול מידי של רווקים "מחפשים", כך גם קיימת סטיגמה על אתרי הכרויות. אנו נניח לרגע את הסוגיה אם הסטיגמה נכונה או לא, ונצא מתוך הנחה שהיא קיימת ושזאת המציאות.
הדרך האידיאלית להכרויות בעיני כולם היא על ידי מפגשים חברתיים כלליים שלא מוגדרים ספציפית למטרה זו. כמו החלופות בעולם האמיתי, האינטרנט גם מציע חלופה לאתרי ההכרויות בדמות "רשתות חברתיות", אתרים בהם לכל משתמש רשום יש דף ובו פרטיו האישיים וכן קישור לדפי כל חבריו הרשומים גם הם לאותה רשת.
ברשת החברתית יכולים הגולשים לשתף תמונות וסיפורים, להשאיר הודעות ובעיקר לשמור על קשר עם החברים ודרכם להכיר חברים חדשים. ברשת החברתית יכול כל גולש להוסיף מכרים הרשומים לאתר לכרטיסו האישי, ולאחר מכן לצפות ברשימת החברים שלהם, וברשימת החברים של החברים שלהם וכן הלאה. בדרך זו ניתן ליצור קשרים חדשים מהקשרים הקיימים של כל גולש.
הרשתות החברתיות אינן מוגדרות כאתרי הכרויות, ואכן רוב הפעילות בהן אינה נחשבת לכזו. אך יחד עם זאת, אי אפשר להתעלם מכך שבפועל הן גם מתפקדות כאתרי הכרויות לכל דבר. העובדה שהן אינן מוגדרות ככאלו, למעשה רק הופכת אותן ליותר אטרקטיבית עבור הגולשים הרווקים.

ישנן כמה סיבות מדוע לדענתנו הרשתות החברתיות יכולות להחליף את אתרי ההכרויות ולהיות אלטרנטיבה טובה יותר. היתרון העיקרי כביכול של אתרי הכרויות נעוץ בפרופיל אישי מפורט הקיים לכל משתמש, אך למעשה רוב השאלות שמוצגות בו בסופו של דבר, לא מספרות לנו באמת מיהו הבנאדם אלא תורמות יותר לסיווג לסטריוטיפים קבועים מראש. לעומת זאת, ברשתות החברתיות מקבלים תמונה יותר שלמה של הבנאדם. אין צורך למלא שבלונות של שאלות שנקבעו מראש, ואת רוב המידע מכניס בעל הפרופיל בעצמו בצורה חופשית. האופציות הרבות שאפשר להוסיף לדף האישי ברשתות החברתיות כמו סיפורים, תמונות, רשימת החברים, תכתובות ועוד הופכים את הדף למאגר גדול ושלם של אינפורמציה אודותיו.
לבסוף, בעוד שבאתרי הכרויות מעט מאד אנשים מסכימים לפרסם את תמונתם בפרופיל האישי שלהם, ברשתות החברתיות היחס הוא הפוך. אדרבה, בזמן שבאתרי הכרויות כמעט ולא נמצא אפילו תמונה אחת לכל פרופיל, ברשתות החברתיות נמצא אלבומים שלמים עם עשרות תמונות שצולמו בהזדמנויות שונות.
עם זאת, לא כולם מרוצים מהמצב הקיים, גולשים רבים של הרשתות החברתיות אינם מעוניינים להפוך גם את האתרים הללו ל"שוק בשר" כפי שקיים באתרי ההכרויות. לדעתם יש להבדיל בין ההכרויות לבין הרשתות החברתיות וזאת כדי לשמור על יוקרתם ולא לדרדר אותם לכדי עוד אתר הכרויות. הם מסבירים את טענתם בכך שלהגיד: "פתחתי דף ב-facebook" נחשב למגניב, ואילו להגיד: "פתחתי כרטיס באתר הכרויות" נחשב כיום לפתאט. בין אם יש צדק בדבריהם ובין אם לאו, הפלטפורמה חזקה יותר מהמציאות, הרשתות החברתיות חדרו עמוק לתודעת הגולשים והן מצליחות לגרוף אחריהן מליוני גולשים. בארץ התופעה עדין אינה רחבה מספיק, קיימים מספר אתרים של רשתות חברתיות אך חסר בהן את השימושיות והפונקציוליות הרבה של קורביהן האמריקאיות כדי להצליח לגרום לגולשים להתמכר אליהן.

בשנה האחרונה חלה עליה במספר הישראלים שמשתמים ברשת החברתית האמריקאית facebook. עם 31 מליון חברים רשומים היא נחשבת לאחת מהרשתות החברתיות הגדולות בעולם. הרשת הוקמה בפברואר 2004 על ידי שלושה סטודנטים מאוניברסיטת הרוורד בארצות הברית, במטרה ראשונית להוות פלטפורמה להתקשרויות עבור הסטודנטים באוניברסיטה אך מהר מאד היא שימשה סטודנטים באוניברסיטאות אחרות ומשם לכל העולם. היא מתאפיינת בעיקר בעיצוב מינימאלי ובנוחות שימוש ובשונה ממקבילותיה הישראליות, היא משתדלת שלא להיות בוטה ולשמור על שפה נקיה. קהל היעד העיקרי שלה נחשב לבוגר ולבעל תואר אקדמי כלשהו.

רק מי שקיימת אצלו רשימה גדולה של חברים שכבר משתמשים ב-facebook יוכל באמת להנות מכל האופציות הקיימות באתר, שכן ברשת חברתית הדרך העיקרית להכיר אנשים חדשים היא דרך החברים הקיימים.

http://www.facebook.com

 
<
ינואר 2018
>
ראשנשלרבחמשישב

123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031